با سلام و آرزوی موفقیت برای داوطلبان عزیز کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق؛ در ادامه سلسله مشاورههای کنکور کارشناسی ارشد برق، بر آن شدیم تا از استاد اشرفیان، از اساتید برجسته رشته مهندسی برق درخواست کنیم تا در خصوص رهیافتهای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق به شما عزیزان مشاوره دهند. جهت مشاوره مستقیم با این استاد بزرگوار میتوانید به وبسایت ایشان به آدرس www.ahmadaliashrafian.ir مراجعه فرمایید. با تشکر ویژه از این استاد دلسوز که وقت گرانبهای خود را به ما اختصاص دادند. با آرزوی موفقیت و سربلندی برای شما با احترام؛ مصطفی تقوی کنی |
مشاوره استاد اشرفیان
رهیافتهای موفقیت در کنکور ارشد مهندسی برق از زبان استاد اشرفیان
در دنیای امروز که با بهرهگیری از فنآوریهای نوین راههای سهلالوصولی برای دستیابی به اطلاعات وجود دارد میتوان به راحتی به منابع آموزشی و حل مسائل تستی آزمونهای قبلی دست پیدا کرد و از راه تمرین و تکرار به نتایج قابل قبولی رسید ولی قطعاً با بهرهگیری از تجربیات یک مدرس کارآزموده برای درک کُنه مطلب و پیدا کردن یک دیدگاه کلی درباره مبحث موردنظر، به موفقیتهای چشمگیرتری دست پیدا میکنید. مدرسی که قدرت بیان قوی داشته باشد و بتواند تجربه سالیان دراز خود را در قالب چکیدههای آموزشی به خوبی به دانشجویان منتقل کند، بهترین راهنما و راهگشاست تا بتوانید قدرت تجزیه و تحلیل را در خود تقویت کنید و از عهده رمزگشایی پیچیدهترین سؤالات برآیید. چنین اساتیدی با صرف وقت فراوان میانبرهایی را پیدا کردهاند تا شما را در کمال آگاهی به سمت آنها سوق دهند.
۱- اساتید خوب چه ویژگیهایی دارند؟
یک مدرس خوب دانشجو را به فعالیت وا میدارد یعنی یادگیری مطالب و مفاهیم سادهای که دانشجو در دوره کارشناسی آموخته و فراموش کرده و یا به هر دلیلی یاد نگرفته است را با در اختیار قرار دادن مرجع مناسب و خودآموز به خود دانشجو واگذار میکند تا وقت دانشجو برای یادگیری این مطالب ساده در کلاس تلف نشود چون در صورت وجود اشکال، استاد میتواند با صرف وقت اندکی در کلاس یا حتی وقت اضافی خارج کلاس آن را رفع کند. به این ترتیب بیشتر وقت خود را به تدریس مفاهیم دشوار و نکات تستی اختصاص میدهد. بعلاوه در روند آموزشی خود ضمن اینکه پیوستگی مطالب را رعایت میکند باید مطمئن شود مفاهیم ساده برای دانشجو جا افتاده است سپس به نکات سخت و دشوار بپردازد. تدریس نکات مفاهیم سخت و دشوار الزامی است چون آمار نشان میدهد که تستهای نسبتاً ساده، حدود ۸ تا ۱۵ درصد سؤالات کنکور را تشکیل میدهند. بعضی از مدرسین به دو دلیل از پرداختن به نکات و مفاهیم سخت پرهیز میکنند: از طرفی برای تفهیم این نکات به دانشجو تسلط، تبحر و تجربه کافی ندارند و از طرف دیگر میخواهند دانشجو از نحوه تدریسشان راضی باشد چون یادگیری نکات و مفاهیم ساده برای دانشجو راحتتر است و احتیاج به زمان کمتری دارد و باعث جلب رضایت مقطعی میشود. بطوریکه در پایان دوره، وقتی از دانشجویان نظرخواهی میشود از کلاس ابراز رضایت دارند ولی از آنجا که بین مباحث درسهای الکترونیک I و II، الکترومغناطیس پیوستگی شدیدی وجود دارد لازم است مدرس به کلیه نکات و مفاهیم هر فصل بپردازد و نباید مطالب بصورت گزینشی تدریس شوند و اما توجه به این نکته مهم ضروری است که بعضی از مشاورین مؤسسهها یا حتی مدرسین آنها برای جذب دانشجوی بیشتر دست به تبلیغات توخالی میزنند که به ظاهر جذاب است ولی واقعیت ندارد. بعنوان مثال اگر شما تستهای کنکور سالهای گذشته درس الکترونیک I و II را بررسی کنید، تقریباً هر ساله ۲ تا ۳ تست از تقویتکننده زوج تفاضلی؛ ۲ تا ۳ تست از تقویتکننده با فیدبک؛ و ۲ تست از تقویتکنندههای عملیاتی آمده است. یعنی بطور متوسط ۵۰ تا ۶۰ درصد تستها از این سه فصل میباشد. این آماری است که هر دانشجو میتواند به راحتی به آن دست یابد. اولین برداشت هر دانشجو این است که اگر روی این سه فصل وقت بگذارد، میتواند حداقل به ۵۰ درصد سؤالات پاسخ دهد و در حداقل زمان، راندمان مناسبی داشته باشد ولی در باطن واقعیت چیز دیگری است.
برای اینکه این موضوع را بیشتر باز کنم دو مثال میزنم. در تقویتکنندههای تفاضلی با ترانزیستورهای BJT، JFET و MOSFET به صورت تک طبقه، دو طبقه و یا چند طبقه که در امیتر آنها مقاومت یا منبع جریان و در کلکتور آنها بار مقاومتی یا بار فعال با عملکرد آینهای استفاده میشود و سؤالاتی از قبیل تحلیل DC، ac (بهره ولتاژ، مقاومت ورودی و خروجی)، ماکزیمم سوئینگ و … پرسیده میشود. نکات و مفاهیم اضافهتری که لازم است در رابطه با تقویتکنندههای تفاضلی تدریس شود، مانند نیم مدار کردن تقویتکننده تفاضلی از نکاه ولتاژی در مُد تفاضلی و سپس تحلیل آن و یا تحلیل تقویتکنندههای تفاضلی به روش جریانی، آشنایی با منابع جریان و بارهای اکتیو که حدود ۲۰ درصد حل مسئله را تشکیل میدهند را میتوان به راحتی در مدت زمان حدود ۲ ساعت به دانشجو گفت بشرطی که ۸۰ درصد بقیه که مربوط به الکترونیک I میشود را بطور مفهومی یاد گرفته باشد.
همینطور در رابطه با تستهای تقویتکنندههای با فیدبک، مطالبی چون تشخیص نوع فیدبک و شبکه فیدبک، رسم تقویتکننده اصلی با اثر بارگذاری ۱۵ تا ۲۰ درصد حل مسئله را تشکیل میدهند و بقیه مراحل حل به الکترونیک I برمیگردد. پس میتوان این طور جمعبندی کرد که به ظاهر اکثر تستها از الکترونیک II است ولی در واقع ۸۰ تا ۸۵ درصد آنها ریشه در الکترونیک I دارند و تا با مفاهیم و نکات درس الکترونیک I به خوبی آشنا نباشیم نمیتوانیم به تستهای الکترونیک II پاسخ دهیم. پس در ظاهر ۸۰ درصد تستها از الکترونیک II و ۲۰ درصد از الکترونیک I است ولی عکس آن واقعیت دارد. سرانجام میرسیم به شعر معروف جناب سعدی که میفرماید:
نابرده رنج گنج میسر نمیشود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
خلاصه، نباید گول تبلیغات توخالی را خورد! بلکه باید با تحقیق و بررسی کافی اساتید خوب و با تجربه را پیدا کنیم تا بتوانیم به کمک آنها و تلاش و پشتکاری که خودمان به خرج میدهیم، با یک برنامهریزی منسجم در زمانبندی مناسب به هدفمان برسیم. در ضمن کلاسی میتواند برای دانشجویان حداکثر فایده را داشته باشد که در آن، نکات و مفاهیمی تدریس گردد که در کنکور براساس آنها تست طرح میشود. بعلاوه در کلاس، تستهایی طرح و حل میشود که حداقل ۸۰ درصد مشابه تستهایی باشد که قرار است در کنکور آینده مطرح شود. آسانترین راه برای پیدا کردن اساتید موفق که آمار قبولی کلاسهای آنها در کنکور کارشناسی ارشد چشمگیر است نظرخواهی از دانشجویانی است که این راه را رفتهاند و به نتیجه دلخواه رسیدهاند.
۲- منابع و مراجع ایدهآل چه ویژگیهایی دارند؟
بنظر من یک مرجع خوب و کامل دارای چنین ویژگیهایی است:
الف – سیلابس درسی را به طور کامل بررسی کرده باشد و در عین حال مفاهیم و نکات را به صورت ساده و روان بیان کرده باشد.
ب – مطالب آن از پیوستگی لازم برخوردار باشند.
ج – از مثالهای متعددی برای درک بهتر نکات سخت استفاده شده باشد.
د – مسائل حل نشدهای برای تعمق بیشتر روی نکات کلیدی در آن پیشبینی شده باشد.
هـ- هر فصل آن شامل تستهای تلفیقی باشد که علاوه بر پوشش نکات فصل جدید، نکات فصول قبلی هم مرور شوند.
و- غلط علمی نداشته باشد.
۳- چگونه باید مطالعه کنیم؟
بعضی از دانشجویان در درس خواندن عادت غلطی از لحاظ تخصیص زمانی دارند. برای مثال یک هفته به طور مستمر به مطالعه درس الکترونیک میپردازند و مطالب آن را تا حد مطلوبی جلو میبرند، بعد یک هفته مغناطیس، یک هفته مدار الکتریکی، یک هفته ماشین و … بعد از ۵ الی ۶ هفته که برمیگردند سراغ الکترونیک متوجه میشوند اکثریت مطالبی که قبلاً یاد گرفتهاند را فراموش کردهاند. این روش اتلاف وقت زیادی را به همراه دارد.
بهترا ست هر روز یا یک روز در میان وقت مناسبی را به مطالعه هر درس اختصاص دهید تا از فراموش شدن مطالب یاد گرفته شده جلوگیری شود. در ضمن با تنوعی که در مطالعه دروس مختلف حاصل میشود دیرتر خسته میشوید و میتوانید ساعات مطالعهتان را در روز افزایش دهید.
در مبحث بعدی تستهای الکترونیک (II,I) و الکترومغناطیس کنکور ارشد ۹۲ را برای شما حل میکنم و با نمونه تستهای حل شده دوره تابستان و پاییز ۹۱ کلاسهایم مقایسه میکنم تا ببینید دانشجویی که کمتر از ۸۰ درصد پاسخ داده به خودش کم لطفی کرده است.